Ayah???


Sejak aku umur 6 tahun,aku cuma tinggal dengan ibuku je. masa tue ayah aku meninggal sebab accident. pada hari accident tue, ayah aku bawah aku gak tapi dia dropkan aku kat umah nenek. kalo dia tak dropkan, aku pun mesti terlibat gak, alhamdulillah Allah masih bagi peluang hidup di dunia nie. Hidup tanpa ayah, tak bagi kesan sgt, mungkin sebab selama nie ayah aku bukan dok umah sgt pun. tapi akn terasa sgt2 kehilangan ayah tue, bila time balik dari sek (dulu pi sek jalan kaki je, 5km). bila je kuar dari pintu pagar sek, ramai ayah2 dok tunggu ambik anak dia. tapi aku????tak pernah la rasa pengalaman dijemput ayah tue...jelus sgt2....

jarak umur antara aku ngan adik beradik lain sgt jauh (aku ngan abg atas aku beza 10 tahun), so tak adalah org kat umah selain aku ngan ibu aku je (anak bongsu kan). yg lain dok asrama, keje and sewaktu dengannya.jadi, aku selalu dok sorang2 la kat umah sebab ibu aku selalu jadi tukang masak kat umah orang kawin. kadang2 tue sampai malam baru balik. so, ibu aku tak ada, kenalah masak sendiri. nasi kosong+telur mata makanan wajib :-).

hujung minggu kena kutip getah scrub or org kelantan pggl 'pok'.cari duit belanja sendiri, dapatla sket2. cukup untuk belanaj sek.dulu ibu aku bagi 20 sen je duit belanja sek. nak beli air pun tak lepas. ada satu hari tue, aku tak ada duit langsung pi sek, kawan2 ajak pi kedai nak beli jajan. aku malu nak cakap aku tak ada duit. so, aku ikutlah jugak sambil gengam tangan (konon-kononnya ada duitla dalam tangan). masuk kedai tue, pura2 pilih barang. last2 tak beli pape pun (dh x ad duit:-( ). kawan2 aku tanya la nape x beli pape? aku cakap tak ad yg berkenan walaupun dlm hati nak beli keropok, ais krim. masa tue tuhan jelah tue mcm mane tahan nangis. rasa2nya kalo ada ayah, tak adalah aku rasa susah macam tue kan.....

ape sebenarnya rasa ada ayah??? nak sgt rasa perasaan tue. tengok kawan2 yg ada ayah, rasa jelus sgt. dari kecik sampai skang, perasaan ada seorang ayah tue xpernah aku rasa. Ya Allah, kau rahmatilah roh ayahku, Kau ampunilah segala dosa-doanya Ya Allah. kepada sesiapa yg masih lagi ada ayah, hargailah dan sayangilah ayah korang semua.

No Response to "Ayah???"

Post a Comment

Photo Gallery